Algemene voorwaarden- Triptime BV

 

Inschrijving KvK te Zaandam: 34366626

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle door Triptime BV aangeboden en/of georganiseerde reizen en diensten.

Artikel 1 — Totstandkoming reisovereenkomst

1.1 Aanvaarding van het aanbod

De reisovereenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod van de reisorganisator door de reiziger. Bij schriftelijke aanmelding geldt de dag van ontvangst van het volledig ingevulde en door de reiziger ondertekende aanmeldingsformulier als datum van totstandkoming. Indien de reiziger minderjarig is, moet tevens een ouder of voogd ondertekenen. Bij telefonische aanmelding geldt de dag waarop persoonsgegevens worden doorgegeven als datum van totstandkoming.

1.2 Vrijblijvendheid en herroeping

Het aanbod van de reisorganisator is vrijblijvend en kan bij of kort na aanvaarding worden herroepen, onder meer wegens correctie van (reissom)fouten. Herroeping dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 kantooruren (Europa & Middellandse Zee) of 16 kantooruren (overige bestemmingen) te gebeuren, met opgave van redenen. Reeds betaalde gelden worden onverwijld gerestitueerd.

1.3 Inhoud van het aanbod

De inhoud van het reisaanbod wordt bepaald door de publicaties van de reisorganisator. Kennelijke fouten of vergissingen binden de reisorganisator niet. Voorlichtingsmateriaal van derden is niet bindend voor de reisorganisator.

1.4 Afwijkingen op aanvraag

Afwijken van gepubliceerde reisaanbiedingen is slechts bij uitzondering mogelijk. Eventuele extra communicatie- en boekingskosten worden doorberekend. Afwijkingen maken pas deel uit van de overeenkomst na schriftelijke bevestiging door de reisorganisator.

1.5 Aanmelding door of voor derden

Degene die voor zichzelf en/of anderen een overeenkomst aangaat is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen. Overige reizigers zijn ieder voor hun eigen deel aansprakelijk. Relevante persoonlijke omstandigheden van medereizigers (zoals leeftijd, handicap) dienen bij aanmelding gemeld te worden.

1.6 Voorkeuren

Opgegeven voorkeuren (bijv. zitplaats, kamerligeging) worden waar mogelijk meegenomen, maar hieraan kunnen — ook bij vermelding op bescheiden — geen rechten worden ontleend.

Artikel 2 — Betaling

2.1 Aanbetaling

Bij totstandkoming is verschuldigd: 15% voor pakketreizen; 100% voor eigen-vervoerreizen; 100% voor losse vluchten. Indien voor bepaalde reizen een afwijkende (aan)betaling geldt, wordt dit bij het aanbod vermeld. Premie voor annuleringsverzekering (indien van toepassing) wordt gelijktijdig voldaan.

2.2 Restantbetaling en ontbinding

Voor pakketreizen dient het restant uiterlijk 6 weken vóór vertrek voldaan te zijn. Bij boeking binnen 6 weken vóór vertrek: volledige reissom per ommegaande. Bij uitblijven van betaling kan de reisorganisator de overeenkomst ontbinden.

2.3 Afwijkende voorwaarden

Indien afwijkende betalingsvoorwaarden gelden, zijn die van toepassing zoals in publicaties vermeld.

2.4 Niet-tijdige betaling

Niet-tijdige betaling kan, na sommatie, leiden tot onmiddellijke opzegging. Reeds betaalde bedragen worden verrekend met annuleringsgelden.

2.5 Rente en kosten

Bij te late betaling is 1% rente per (gedeelte van een) maand verschuldigd over de hoofdsom, plus 15% incassokosten met een minimum van €40.

Artikel 3 — Reissom

3.1 Wat de reissom omvat

Reissommen gelden per persoon en omvatten uitsluitend de in de publicaties omschreven diensten en voorzieningen.

3.2 Wijzigingen tot 6 weken vóór vertrek

Reissommen zijn gebaseerd op prijzen, wisselkoersen, brandstofprijzen, heffingen en belastingen bekend ten tijde van publicatie. Verhoging is mogelijk tot 6 weken vóór vertrek (in uitzonderlijke gevallen i.v.m. extreme brandstofverhogingen tot 20 dagen), met specificatie van de berekening.

3.3 Verhoging bij niet-tijdige betaling

Indien niet tijdig volledig is betaald, kan tot 20 dagen vóór aanvang de reissom worden verhoogd i.v.m. wijzigingen in vervoerskosten (incl. brandstof), heffingen en wisselkoersen. Verlaging is eveneens mogelijk, tenzij dit redelijkerwijs niet kan worden gevergd gezien de kosten.

3.4 Recht van afwijzing door reiziger

De reiziger kan een verhoging binnen 3 werkdagen na ontvangst afwijzen. In dat geval kan de reisorganisator de overeenkomst binnen 7 werkdagen opzeggen; dan volgt kwijtschelding of restitutie van reeds betaalde gelden.

Artikel 4 — Reisduur en reisprogramma

4.1 Telling van reisdagen

Reisduur is aangegeven in hele dagen; vertrek- en aankomstdag tellen als hele dagen. Bij strijdigheid tussen publicatie en reisbescheiden zijn de reisbescheiden leidend.

4.2 Dienstregelingen en vertragingen

Wijzigingen in dienstregelingen/vluchtschema’s kunnen data en reisduur beïnvloeden. De reisorganisator is niet aansprakelijk voor vertraging; bij verlenging tijdens de reis zijn extra logieskosten voor rekening van de reisorganisator. Schade door eigen opzet/grove schuld van de reisorganisator uitgezonderd.

Artikel 5 — Bagage, reisbescheiden en reisdocumenten

5.1 Vereiste documenten

Reiziger moet bij vertrek beschikken over alle vereiste, geldige documenten (paspoort/visa/vaccinaties). Controleer algemene informatie bij de bevoegde instanties op toepasselijkheid, volledigheid en actualiteit.

5.2 Gevolgen bij ontbrekende documenten

De reisorganisator is niet aansprakelijk indien deelname (geheel of gedeeltelijk) niet mogelijk is door tekortkomingen in reisdocumenten.

5.3 Uitreiking reisbescheiden

Tenzij anders overeengekomen worden reisbescheiden 2 dagen vóór vertrek toegezonden mits betaling ontvangen is. Niet ontvangen? Meld dit uiterlijk 36 uur vóór vertrek.

5.4 Aansprakelijkheid voor verlies/beschadiging

De reisorganisator is niet aansprakelijk voor verlies, beschadiging of zoekraken van bagage, reisbescheiden en documenten.

Artikel 6 — Wijzigingen door de reiziger

6.1 Mogelijkheid en termijnen

Wijzigingsverzoeken zonder annuleringskarakter kunnen — indien dienstverleners instemmen — tot 28 dagen vóór vertrek (pakketreizen/eigen vervoer) en tot 8 dagen vóór vertrek (losse vluchten) worden doorgevoerd.

6.2 Wijzigingskosten algemeen

Wijzigingskosten conform artikel 6.3, tenzij dienstverleners hogere kosten rekenen.

6.3 Tarieven voor wijzigen van vluchten

a. Internationale vlucht zonder overstap: €60 p.p. per enkele reis; wijziging van land +€40 (totaal €100 met landwijziging).

b. Internationale + nationale overstap: internationaal €60 + nationaal €25; landwijziging +€40 (totaal €85 zonder, €125 met landwijziging).

c. Internationale + internationale overstap: internationaal €60; landwijziging +€40 (totaal €60 zonder, €100 bij één land, €140 bij twee landen).

d. Nationale + nationale overstap: €25 per nationaal segment (totaal €50 bij twee; €75 bij drie segmenten).

e. Nationale vlucht zonder overstap: €25 p.p. per enkele reis.

f. 8 t/m 3 dagen vóór vertrek: wijzigen op aanvraag; bedragen kunnen afwijken.

g. 2 dagen t/m dag van vertrek: wijzigen niet mogelijk.

h. Baby: €20 p.p. per enkele reis.

6.4 Tariefverschillen

Naast wijzigingskosten wordt het eventuele tariefverschil in rekening gebracht. Is de nieuwe vlucht duurder, dan wordt het verschil bijbetaald. Indien de nieuwe optie goedkoper is, vindt geen verrekening of restitutie plaats.

6.6 Luchtvaartmaatschappij & TripFlex

Wijzigen kan alleen binnen dezelfde luchtvaartmaatschappij; omzetten naar een andere maatschappij is niet mogelijk (ook niet met TripFlex). TripFlex kan tot één week vóór vertrek telefonisch tijdens kantooruren worden toegepast, met inachtneming van de oorspronkelijke vluchtdatum.

6.8 Naamwijziging

Naamswijziging is niet mogelijk, tenzij de luchtvaartmaatschappij zich daar niet tegen verzet; kosten: €100 per naamswijziging.

6.9 Kalenderjaar

Wijzigingen zijn alleen mogelijk binnen hetzelfde kalenderjaar.

6.10 Directe <> overstapvluchten

Wijzigen van directe vlucht naar overstap (of omgekeerd) is niet mogelijk, tenzij dienstverleners instemmen.

6.11 Afwijkende voorwaarden

Indien bij het reisaanbod nadrukkelijk afwijkende voorwaarden zijn vermeld, gaan die vóór op artikel 6.

Artikel 7 — Annulering door de reiziger

7.1 Pakketreizen

Annuleren per telefoon of e-mail. Naast eventuele reserveringskosten gelden de volgende annuleringskosten voor pakketreizen:

  • Tot 56 dagen vóór vertrek: de gehanteerde (aan)betaling
  • 56 t/m 42 dagen: 30% van de reissom
  • 42 t/m 28 dagen: 50% van de reissom
  • 28 t/m 14 dagen: 75% van de reissom
  • 14 t/m 7 dagen: 90% van de reissom
  • 7 dagen tot en met vertrekdag: 100% van de reissom

7.2 Losse vluchten & eigen vervoer

Bij annulering gelden 100% annuleringskosten.

Artikel 8 — Wijzigingen door de reisorganisator

8.1 Aanpassingen door lokale omstandigheden

Bijzondere bestemmingen en avontuurlijk karakter kunnen aanpassingen vereisen (bijv. andere luchthaven, vervoermiddel of vervoerder). Nadelige gevolgen worden zoveel mogelijk beperkt en alternatieven worden geboden die het reis-karakter behouden.

8.2 Juridische duiding & gevolgen

Wijzigingen in de zin van art. 7:505 BW. Afwijzen kan alleen als geen redelijk alternatief voorhanden is en de wijziging leidt tot meer dan gering nadeel. Geen gevolgen voor de reissom, tenzij anders overeengekomen; geen schadevergoeding op deze grond.

8.3 Wezenlijke wijziging

Bij wezenlijke wijziging om gewichtige redenen heeft de reiziger recht op een passend alternatief of — indien niet beschikbaar — restitutie (geheel of evenredig).

8.4 & 8.5 Mededeling en na vertrek

Wijzigingen en redenen worden onverwijld gecommuniceerd. Na vertrek worden passende maatregelen getroffen voor continuering; indien onmogelijk of terecht geweigerd, zorgt de reisorganisator voor terugkeer naar vertrekplaats of overeengekomen plaats.

Artikel 9 — Opzegging door de reisorganisator

9.1 Gewichtige omstandigheden

Opzegging kan bij gewichtige, onverwijld meegedeelde omstandigheden die verdere gebondenheid onredelijk maken. Reiziger heeft recht op minstens gelijkwaardige alternatieve reis of restitutie (geheel/evenredig).

9.2 Geen aansprakelijkheid bij opzegging in de volgende gevallen

  • Onvoldoende aanmeldingen (conform publicatie en termijnen)
  • Overmacht (o.a. politieke onrust, oorlog, natuurrampen, schaarste, algemene stakingen), met inachtneming van lokale omstandigheden
  • Wanbetaling door de reiziger

9.3 No-show heenreis bij retourticket

Indien de reiziger niet aan de heenvlucht deelneemt door aan hem toe te rekenen omstandigheden, vervalt de terugvlucht.

Artikel 10 — Aansprakelijkheid van de reisorganisator

10.1 Hoofdlijn

De reisorganisator is verantwoordelijk voor de behoorlijke uitvoering van de verplichtingen uit de reisovereenkomst, mede gelet op publicaties, gebruiken, stand der techniek en beperkingen/gewonten van bijzondere bestemmingen.

10.2 Geen aansprakelijkheid bij

  • Tekortkomingen toe te rekenen aan de reiziger (incl. gezondheidsconditie)
  • Handelingen/invloeden van derden die niet direct bij de uitvoering betrokken zijn
  • Omstandigheden die niet aan de reisorganisator zijn toe te rekenen volgens wet of maatschappelijke normen

10.3 Verzekerbare schade

Geen aansprakelijkheid voor schade die normaliter onder reis-/annuleringsverzekeringen valt, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van de reisorganisator.

10.4 & 10.5 Maximale vergoedingen

Bij derving van reisgenot of beroeps-/bedrijfsschade: maximaal eenmaal de reissom. In alle gevallen — behoudens dood of letsel — beperkt tot driemaal de reissom en conform toepasselijke internationale verdragen.

10.6 Ten behoeve van derden

Uitsluitingen/beperkingen gelden ook voor werknemers, boekingskantoor, betrokken dienstverleners en hun personeel, tenzij verdrag of wet dit uitsluit.

Artikel 11 — Verplichtingen van de reiziger

11.1 Opvolgen aanwijzingen

Reiziger volgt aanwijzingen van reisorganisator/reisleiding op. Schade door niet-nakoming komt voor rekening van de reiziger.

11.2 Hinder en uitsluiting

Bij zodanige hinder/last dat uitvoering ernstig wordt bemoeilijkt kan uitsluiting van verdere deelname volgen. Toerekenbare gevolgen/kosten zijn voor rekening van de reiziger.

11.3 Verifiëren terugreistijd en eigen route

Reiziger verifieert uiterlijk 24 uur vóór terugreis het exacte vertrektijdstip. Afwijken van route/begeleiding en daardoor te laat voor vervoer? Gevolgen en gemiste onderdelen zijn voor rekening van de reiziger.

11.4 Verzekeringen en SOS-hulp

Sluit een volledige reis- en bagageverzekering af. De reisorganisator wordt gevrijwaard voor consequenties/schade indien geen adequate verzekering is afgesloten.

Artikel 12 — Klachten

12.1 Ter plaatse melden

Klachten (meer dan enkel een opmerking) dienen ter plaatse zo spoedig mogelijk schriftelijk te worden gemeld bij de vertegenwoordiger van de reisorganisator en, indien van toepassing, bij de betrokken dienstverlener. Indien niet naar tevredenheid afgehandeld: uiterlijk binnen één maand na terugkeer in Nederland per e-mail gemotiveerd indienen.

12.2 & 12.3 Vervolg en geschillen

Indien een klacht niet binnen één maand is opgelost of het advies niet wordt aanvaard, kan de reiziger zich tot uiterlijk zes maanden na afloop (of oorspronkelijke vertrekdatum) wenden tot de bevoegde rechter in de vestigingsplaats van de reisorganisator.

12.4 Toepasselijk recht

Op de reisovereenkomst en alle daaruit voortvloeiende verplichtingen is Nederlands recht van toepassing.